Jan 20, 2010

Open brief aan het Lucas Andreas - afdeling A4

Sorry but this one is in dutch. Just trying to spread it in the Netherlands. I don't have words for it.



"Deze brief is bestemd voor iedereen die verantwoordelijk is geweest voor de zorg van mijn vader de heer J.A. Kuijer. Hij is opgenomen op 13 juli 2009 en gedurende 5 maanden onder behandeling geweest voor een darmkankeroperatie. Jan Kuijer heeft na de operatie een reeks complicaties gehad die hij ook allemaal weer te boven is gekomen. Daarbij had mijn een vader een chronische delier waardoor hij wisselend aanspreekbaar was. Voor de vervolgzorgplek was door het CIZ een somatische indicatie afgegeven.

Maar het lukte het Lucas niet een geschikte somatische plek te vinden voor mijn vader. Het Lucasziekenhuis was op de hoogte dat er in het Jan Bongahuis wel op korte termijn plaatsingsmogelijkheden waren. Daar waren wij als familie op tegen omdat het Jan Bonga geen somatische afdeling heeft en wij bang waren dat hij op een psychogeriatrische afdeling niet op zijn plek zou zijn, gezien de medische zorg die hij nog nodig had en ook omdat hij dan wel geregeld in de war maar zeker niet dement was. Het CIZ was het hierover met ons eens en heeft daarom ook tot 2 keer toe een indicatie voor een somatische afdeling gegeven. Het Lucasziekenhuis zou verder kijken, maar benadrukte wel continue dat mijn vader weg moest uit het ziekenhuis, omdat het ziekenhuis nu eenmaal een dure plek is. Dat begrepen wij maar wij bleven onze voorkeur uitspreken voor verpleeghuis Slotervaart en de Buitenhof.

Tot onze grote verbazing kregen wij eind november een telefoontje van het Lucas dat mijn vader op 1 december (al enkele dagen later!) geplaatst zou worden in het Jan Bonga. Zonder ons in te lichten was er contact opgenomen met het CIZ om de indicatie te wijzigen naar een psychogeriatrische verpleegplek. Het Lucas wilde kennelijk niet langer wachten op een meer geschikte plek voor mijn vader en heeft dus achter onze rug om de indicatie bij het CIZ veranderd. De overplaatsing was al een feit, alles was al geregeld met Cordaan en we konden niet weigeren. Er werd ons verzekerd dat dit slechts een tijdelijke opname zou zijn op een screeningsafdeling en daar zou dan bepaald worden welke zorg hij nodig had. Terwijl wij naderhand bij navraag bij het CIZ hoorde dat het Lucas nota bene om een indicatie voor 5 jaar (!) opname op een pg afdeling had verzocht. Dit is toen op ons uitdrukkelijk verzoek gewijzigd naar een tijdelijke opname, het enige wat wij nog konden doen op dat moment.

Vanaf dag 1 in het Jan Bonga ging mijn vader al achteruit. De medische zorg viel weg wat mijn vader dus blijkbaar nog zeer nodig had. Hij zat de hele dag in een stoel tussen allemaal zeer verwarde mensen wat nou niet bepaald stimulerend werkte. Daarbij zat hij constant in een vieze broek en zag hij er onverzorgd uit. Ik heb verschillende keren gebeld naar de afdeling om mijn zorg uit te spreken en de verzorging daar aangesproken maar daar werden ze zelfs een beetje geïrriteerd over.

We zijn nog in gesprek gegaan met de behandelend arts en afdelingshoofd en ze waren echt wel van goede wil maar het mocht allemaal niet baten. Mijn vader is 9 dagen na opname overleden. Ons inziens is het een totale misvatting van het Lucas geweest dat mijn vader beter af zou zijn op een pg afdeling. Hij was in de war maar niet dement en hij had medische zorg nodig. Daarbij is het Jan Bongahuis echt de meest vreselijke plek waar niemand zijn ouders geplaatst wil zien. Wij krijgen onze vader er niet mee terug maar met ons verhaal willen wij een duidelijke klacht afgeven dat er iets mis is in de verzorging en opvang van patiënten zoals mijn vader die niet in één van de 2 hokjes (somatisch of psychogeriatrisch) passen. Ik hoop dat u deze klacht serieus neemt en dit ook meeneemt in de behandeling van andere patiënten in een vergelijkbaar geval als mijn vader, zodat dit hen en hun familieleden bespaard kan blijven.

De kinderen van Jan Kuijer"

1 comment:

  1. Wij herkennen dit verhaal, hebben iets dergelijks meegemaakt in een ander Zorgcentrum en Ziekenhuis, ook in Amstrerdam. Het Zorgcentum valt onder Osira.

    Wil je iets veranderen? Je kunt contact opnemen met:
    ouderenbescherming.nl, die ons met elkaar in contact kan brengen.

    Sterkte en laat het er niet bij zitten!

    Groetjes Wilma

    ReplyDelete